Open Conference Systems, 

Font Size: 
Lokal holistisk sundhedsfremme og institutioner
Jesper Holm

Last modified: 2011-09-27

Abstract


For gruppen af børn og unge med særlige pleje- og udviklingsbehov der bedst tilgodeses på skole- og opholdshjem, er der ofte en række trivsels- og sundhedsmæssige udfordringer tilknyttet institutionslivet (ensomhed, mindreværd, depression, fejlernæring, stress, lav fysisk aktivitet), som også det øvrige samfund slås med.  Hvor en stor del af kommunernes og Sundhedsstyrelsens sundhedsfremmende og forebyggende indsats på landsplan har gået efter individ rettede kampagner ifht. KRAM faktorerne, er den internationale bevægelse for lokaløkologisk og såkaldt Whole Systems Approach tilgange så småt på vej i Danmark. Tilgange der indtænker den sociale dynamik i grupper, organisationer og arenaer, gruppers ressourcer og evner til at fremme egenomsorg og det gode liv, samt indretning af de fysiske og æstetiske rammevilkår. De socialpædagogiske personalegrupper på skole- og opholdshjem er her en særlig ressource der har gjort vigtige erfaringer på disse områder, idet de gennem årene på innovativ vis har arbejdet med udformning af særlige rum, rytmer, kulturer og socialpædagogisk omsorg der netop angår helheden af et lokalmiljø. Særligt de kulturorienterede indsatser der har fokus på børn og unges kreative kompetencer, og de sundhedsfremmende indsatser i dags-, uge-, og årsrytmer, arbejde og ernæring er unikke at drage erfaringer fra. Hvordan generere disse erfaringer mere systematisk – dels imellem institutionerneog dels for en bredere offentlighed der viger tilbage for helhedsunderstøttende tilgange.